Tokom sedamdesetih godina prošlog vijeka u Jugoslaviji su pojmovi moda i dizajner bili daleko od značenja “potrošne robe”. Na vještinu kreatora se gledalo sa velikim poštovanjem i oni najbolji bili su na glasu ne samo u svojoj zemlji, već i van njenih granica.
Kao što je američki dizajner Halston Frovik bio modna senzacija među američkim potrošačima održavajući zatvorene revije za izabranu klijentelu kojoj bi pokazivao svoje posljednje kolekcije, tako su i Jugoeksport i dizajnerka Mirjana Marić održavali takozvane salonske revije sa kamernom atmosferom.
Mirjana Marić, koja je bila bliska sa Jovankom Broz i radile sve njene kostime, bila je zadužena i za radove koji su prikazivani gostima koje bi okupila u Kolarčevoj 1, a manekenke bi nosile luksuzne modele dizajnerke.
Jovanka bi najčešće na ovaj tip salonskih revija dovodila supruge državnih zvaničnika i predsjednika koji su posjećivali Jugoslaviju kako bi pokazala raskoš i talenat naše dizajnerke. Ujedno, ovo je bio način prezentacije domaće privrede i uspješnosti tekstilne industrije.
Na tim revijama modele je nosila i Ljiljana.
– Ona je bila prelijepa žena. Podsjećala je na italijanske glumačke dive poput Sofije Loren. Uvijek je bila nasmijana i prijatna. Ljubazna žena koja bi voljela i da popriča i pita o nekim svakodnevnim stvarima. Moram da priznam da je voljela sa mnom da razgovara – rekla je Ljiljana Perović i sjetila se jedne anegdote sa bundom.
– To nisu klasične revije, već salonske. I manekenke bi prišle ako bi neko želio da bolje vidi materijal ili rad. Na jednoj reviji trebalo je da pokažemo i bunde. Nije bilo vremena između presvlačenja, tako da sam izašla u bundi, ali ispod nisam imala ništa. Prosto, tako je to bilo u presvlačenju za modele. Prišla sam Jovanki da vidi bundu, i pitala me je – A, šta imaš ispod bunde? Ništa, rekla sam. Samo se nasmijala – priča Ljilja.
Kreatorka Mirjana Marić, koja je radila sve kostime za Jugoeksport dobila je posebno priznanje kada ju je Pjer Karden, čuveni italijanski dizajner, pozvao u Francusku, organizujući modne revije sa njenim modelima među kojima je bila Ljiljana Perović.
Kako je objasnila Ljiljana Perović, gdje god da su bili u svijetu, uvijek su na rad Mirjane Marić gledali sa oduševljenjem.
Mirjanu Marić zvali su jugoslovenska Koko Šanel, a uvela je visoku modu u Jugoslaviju. Slavna kreatorka preminula je u julu 2022.godine.
Istorija mode i modnih kreatora Jugoslavije počela je potpisom Mirjane Marić, a njene kreacije su sa oduševljenjem nosile prva dama Jugoslavije Jovanka Broz, Gadafijeve “amazonke”, danska princeza, belgijske princeze, predstavnice diplomatskog kora, supruge mnogobrojnih državnika koje su sedamdesetih i osamdesetih dolazile u Beograd.
Ona je brendirala svoje kolekcije pod imenom MM, koje su se prodavale u buticima od Velenja do Tetova. U Ljubljani su postojale dvije prodavnice u kojima su se prodavali isključivo njeni modeli, isto tako u Zagrebu, Beogradu i u svim većim gradovima bivše Jugoslavije. Oznaka MM je bila garancija za kvalitet, visoku modu, dobar modni ukus, ali i pokazatelj prestiža tadašnjih pripadnica dobrostojećeg društva.
Jovanka Broz se u javnosti pojavljivala isključivo u kreacijama Mirjane Marić i Aleksandra Joksimovića, a slavna kreatorka je na svojim salonskim revijama, koje su organizovane za veoma uzak krug ljudi, uvijek zvala iste manekenke, Ljiljanu Perović prvu.
Podsjetimo, Ljiljana je bila u braku sa glumcem Irfanom Mensurom, sa kojim ima sina Filipa.
(Express/Espreso)