Dubioza kolektiv, bosanskohercegovački bend prepoznatljiv po eksplicitnim antisistemskim političkim stavovima koliko i po žestokoj svirci, iznenadio je Zagrepčane nenajavljenim nastupom na Dolcu, kojim su promovirali svoj novi album Agrikultura i prvi nastup u Hrvatskoj nakon dvije i pol godine, onaj na Sea Staru.
Najnoviji spot Dubioze kolektiv, onaj za pjesmu Bubrezi, snimljen je u formi TikTok videa. Međutim, sama pjesma kao da je cinična spram društvenih mreža, a pogotovo prema influencerima, ili prema svima koji na društvenim mrežama prodaju neki sadržaj.
Prema riječima Vedrana iz pomenutog benda pjesma zapravo ismijava generaciju koja ne razumije TikTok, odnosno moderni Internet.
“Ne mislim da su ljudi koji rade sadržaj na TikToku neki treš. Pjesma govori o tome kako naša generacija to doživljava. Pjesma ismijava stare rokere koji pokušavaju biti popularni TikTokeri.Tu nastaje taj cringe, kako bi rekla nova generacija, kada ljudi pokušavaju biti nešto što nisu, gdje misle kako nešto funkcionira, a nemaju pojma”, rekao je.
Vedran je, kaže, najveći ovisnik o tehnologiji i mrežama u bendu koji je zbog toga vrlo brzo i prihvatio sve nove alate za promociju. Zato su bili i skloni promijeniti način na koji rade same spotove.
“Velika većina pregleda naših spotova na YouTubeu dolazi s mobitela. Zašto onda ne bismo prilagodili sadržaj? Zašto bismo i dalje robovali konvencijama od prije 30 godina, a ne prilagoditi se tome kako ljudi danas konzumiraju taj sadržaj? To je bila lekcija i eksperiment za cijelu ekipu, koja je morala zaboraviti sve što je naučila na akademiji i pokušati razmišljati onako kako razmišlja trinaestogodišnji korisnik TikToka”, kaže.
Što se tiče šire slike društvenih mreža i njihove društvene uloge, Vedran ističe kako one ovise o tome kako ih ljudi koriste, više nego o tome što njihovi vlasnici propisuju kao pravilo. Također ističe da bi ako, primjerice, Twitter ode “u krivu stranu”, i on mogao nestati preko noći, baš poput MySpacea.
“MySpace je definirao generacije bendova, a nestao je praktički preko noći. Iako nam se možda čini da je to bilo davno, nije se to baš dogodilo prije 40 godina. Isto se može dogoditi i Twitteru ako ode na pogrešnu stranu. Jako puno ljudi Twitter shvaća kao jako ozbiljan medij. Puno su važniji ljudi koji stvaraju sadržaj na nekoj platformi, nego onaj tko ga kontrolira”, ističe Mujagić.
Govorio je i o političkim stavovima benda i o tome kako bi se politički odredili, basist je odgovorio da bend nema neki politički manifest te da svaki član ima svoje viđenje i “glasa po vlastitom nahođenju”. Međutim, kaže, na političkom su spektru definitivno lijevo.
“Sve zelene politike su nam bliske jer su to stvari koje nas zanimaju: socijalna pravda i borba s ekološkim pošastima koje uništavaju život. Mi u Sarajevu živimo pod poklopcem smoga najveći dio godine. Kad pregrade ljudima rijeku da stave neku hidrocentralu, shvatiš da je to važnije od sve priče koju političari prodaju kao prioritet. Onda se tu lako pozicionirati”, ističe.
Također ističe i da oni cijeli prostor bivše Jugoslavije doživljaju kao jedan zajednički kulturni i politički prostor.
“Borba je zajednička. Ako neko prosvjeduje protiv mini hidrocentrala u BiH ili u Sloveniji, to je zajednički interes kojeg se želi fragmentirati. Onda neko kaže: ‘Što vi iz Bosne imate za pričati o Sloveniji?’. Kao prvo, jedan član benda nam je iz Slovenije, a kao drugo, to je sve jedna borba. Kao kad Rundek ode u Srbiju da podrži borbu protiv mini hidrocentrala, mi pokazujemo da je priroda tih granica umjetna”, dodaje.
Dotakao se i prošlogodišnjeg nastupa u Vijeću Europe u Strasbourgu.
“To je isto bila subverzija. To se dogodilo neočekivano, na poziv jedne od organizatorica Foruma za demokraciju. Tamo su bili prisutni i dužnosnici Vijeća Europe, ali i ljudi iz raznih organizacija koje se bave ljudskim pravima”, kazao je Mujagić.
Prokomentarisao je šta se promijenilo na našim prostorima u posljednjih desetak godina, otkad su prvi put otpjevali da ovdje niko ne smije reći “da je drugačiji glasno”.
“Teško je generalizirati. Kad čitaš komentare na društvenim mrežama i ispod portala, rekao bih da je otišlo nagore. Međutim, kad razgovaraš s klincima, koje moja generacija otpisuje kao zadubljene isključivo u mobitele i za koje često smatraju da nemaju niti grama mozga, često se dobiva dojam da je ta generacija puno tolerantnija, puno otvorenija za nove stvari, i da promišljaju svijet oko sebe bolje od generacije X. Puno su bolji nego što mi mislimo o njima. Takav odnos među generacijama je možda prirodna stvar, no problem je što mainstream medijski sadržaj i dalje kreira naša generacija koja određuje što je normalno”, odgovorio je.
(express/index)