U Njujorku i Londonu glavna pozorišna sezona se održava tokom ljeta i gotovo je nemoguće naći ulaznice, ali u Srbiji za takve programe nema velikog interesovanja.
Mirjana Karanović morala je nedavno da otkaže gostovanje monodrame “Petrija” na Paliću, a istu muku muče i njene mlađe kolege.
- Publike ima za programe koje plati država ili opština. Narod jednostavno nema novca za pozorište. Najmanje je za izlazak jedne četvoročlane porodice potrebno izdvojiti 20 eura, i to kad je cijena ulaznice samo 500 dinara. Ljudi će se prije odreći pozorišta nego dvije pakle cigareta – kaže glumica Jelica Kovačević.
Da nešto promijeni, pokušao je glumac Tihomir Stanić, koji je ljeti pokrenuo pozorište Teatrijum. Pozorišna sezona je iz godine u godinu vrlo slična – u junu počinje ljetnja pauza, koja traje do oktobra, i tada počinje nova sezona. Publika ljeti može predstave da vidi na ljetnjim festivalima, a najava nove sezone je Bitef. - Teatrijum ima publiku, mnogo više nego prošle godine. Dječje predstave su nam pune jer je ulaz besplatan. Moramo biti svijesni da samo tri odsto ljudi ide u pozorište, pa neke stvari ne mogu da se promijene preko noći. Nekad davno sam učestvovao u predstavama koje je organizovao Predrag Zec. Svi beogradski glumci su prošli kroz to pozorište u Kapetan Mišinom zdanju. Uglavnom, pojavila se jedna slika na Fejsu i Vladan Gajović i ja smo došli na ideju da napravimo tamo pozorište opet. Uz pomoć Danila Potparića došli smo tad do rektorke, njima se dopala ideja i dobili smo ugovor na pet godina. Prošlu sezonu smo prošli navrat-nanos, ali bili smo ponosni na naše predstave. Ove godine imamo 80 predstava. Više od pedeset smo već odigrali, dvije smo morali da otkažemo zbog kiše – objašnjava Stanić.
Dobrih primjera prakse imamo u prošlosti, kad je u BDP leti izvedena predstava “Diplomac”, po romanu Čarlsa Veba, u adaptaciji Terija Džonsona i režiji Alise Stojanović. Snežana Bogdanović i Gordan Kičić družili su se s publikom tačno 30 dana, od 20. avgusta do 20. septembra 2004. godine.
- Pripreme su trajale godinu dana, a namjera nam je bila da iskoristimo ljetnju sezonu, koja je, kada je o pozorištu reč, prilično mrtva. U dijalog s publikom krenuli smo prije dva mjeseca porukama na bilbordima. Želeli smo da privučemo najrazličitiju publiku – rekla je tada Milena Trobozić Garfild, ali slične eksperimente kasnije nismo viđali.
(express/alo)