Ivana Mrvaljević, jedna je od najpopularnijih crnogorskih glumica. Publika je zavoljela kroz pozorišne predstave, a “kupila” je ulogama u TV seriji “Mješoviti brak”, “Pare ili život”, a trenutno je gledamo u ulozi državne tužiteljice u hit seriji “Budva na pjenu od mora”.
Otkrila nam je kako se snašla u ulozi tužiteljke Kristine i koja je kopča između njih dvije, ali i koga od svojih kolega iz BiH najviše cijeni, kao i šta uopšte misli o bh. glumištu i kinematografiji.
– Ova uloga mi je bila izazov zbog onoga što je, vjerujem, i gledaocima zanimljivo. Tužiteljka u “izazovnijoj varijanti”. Da su mi ponudili ulogu tužiteljke Kristine Popović koja je okružena samo i jedino poslovima od pravnog i državnog značaja sigurno da bi i publici i meni bila dosadna. Međutim, Kristina je nepredvidiva, bez emocija, spremna na sve. I zaista je bio izazov glumački opravdati njene odluke i postupke. Ona je žena koju vodi intelekt a ne emocije. Odvaja posao od privatnog života. Bilo bi lijepo posjedovati njenu prirodu, život bi bio tako jednostavniji. Ali, ja sam suviše emotivna i kod mene su stvari mnogo komplikovanije. Ne vjerujem u Kristinino pravilo da je život moguće urediti kao formalno-pravni akt – kazala nam je na početku razgovora ova šarmantna 38-godišnja Cetinjanka.
U okviru Susreta pozorišta Brčko distrikt posetili ste Bosnu. Kakve su impresije i kako Vam je bilo u Brčkom?
– Da, sa predstavom “Sedam dana” koju je po tekstu Tene Štivičić režirala Alisa Stojanović, Gradsko pozorište učestvovalo je na 29. Susretima pozorišta/kazališta u Brčkom. Brčanska publika nas je tada sjajno prihvatila. Pamtim da smo im potpuno neočekivano izmamili osmjehe i aplauze, jer mnogi nisu očekivali da im predstava pozorišta koje prvi put gostuje na Festivalu u Brčkom može tako dobro leći.
Zahvaljujući selektorskom izboru ove predstave, publika u Brčkom upoznala je jedan mali glumački ansambl koji postoji već nekoliko decenija, ali još uvijek nije uspio da sebi obezbijedi vlastiti prostor za realizaciju svojih repertoarskih zamisli. Ali koji se stvaralačkom nagonu predaje jako angažovano ne obazirući se na poteskoće s kojima se suočava. Na tim susretima vidjela sam koliko je zapravo vitalan bosansko-hercegovački teatar i koliko aktuelan. Prisutan je trend političkog i dokumentarističkog pozorišta, što je zapravo potreba da i ono bude dio priče koja nas se tiče, što jako podržavam.
Da li je teže baviti se menadžerskim poslom s obzirom na to da ste direktorica Gradskog pozorišta iz Podgorice ili glumačkim?
– Taj spoj menadžerskog, producentskog posla sa glumačkim u mojoj karijeri pravi dobar balans. Na sceni me nema ni premalo ni previše, a moja potreba za radom je zadovoljena. Glumački posao nakon svega što se mora obaviti kako bi se desila predstava dođe mi kao neka nagrada. Probe, igranje predstava i snimanja me sada releksiraju i ispunjavaju još više.
Pozorište ili film?
– Pa, teško je reći. Za glumca je najbolja kombinacija i jednog i drugog. Ali, ako moram izabrati, onda film. Volim taj “silovit priziv snaga”, tu nadljusku koncentraciju da se u jednom kadru, do kraja istinito, bude u datim okolnostima koje diktiraju određenu emociju.
Da li biste voljeli da zaigrate u nekom sarajevskom filmu?
– Da jako. I u pozorištu i na filmu. Voljela bih i da idem tamo i da oni dolaze ovamo. Moramo se vezati. Stalno citiram divnu, veliku Milenu Dravić koja nam je jednom prilikom rekla: “Deco, meni je i Jugoslavija bila mala. Kako li je tek vama!”. Pripadam generaciji koja je vaspitavana i odrasla u toj velikoj slobodnoj zemlji, a onda nas je, kada smo odrasli dočekalo nešto poput zatvora, osjećaja skučenosti, klaustrofobije… Sigurna sam da se tako osjećamo, ne samo mi u najmanjoj republici bivše nam Jugoslavije, nego i u Bosni, Hrvatskoj, Sloveniji, naročito, Makedoniji.
Koji je do sada film ili serija ostavila poseban utisak na tebe?
– Moram priznati da izuzetno cijenim autorski rad i hrabrost generacije filmskih rediteljki, mojih vršnjakinja, poput Jasmile Žbanić i Aide Begić. Aidu i njen film “Djeca Sarajeva” otkrila sam na Torino Film Festivalu i iskreno se oduševila njenoj hrabrosti i svijesti da filmskim jezikom iskreno progovori o trenutku koji živimo na ovim prostorima, trenutku koji našim generacijama ne ostavlja izbor, ne smijemo biti apolitični i zažmuriti pred događajima koji su se desili i koji se i danas dešavaju. Isto važi i za Jasmilu. To su odgovorne umjetnice koje izdižu profesiju i sredinu u kojoj žive.
Zahvaljujući Sarajevo Film Festivalu, koji sam doduše posjetila samo jednom, filmski autori iz Bosne znatno prednjače u odnosu na ostatak bivše nam zemlje. I naročito mi je drago što su žene te koje mijenjaju stvari. A, što se pozorišta tiče vrlo mi je interesantan Sarajevski rani teatar i predstave koje su producirali. SARTR će u decembru gostovati u Podgorici sa njihovom najnovijom produkcijom, predstavom “PRST” čime će, nadam se i otpočeti saradnja i sa Gradskim pozorištem. Voljela bih i da našu predstavu “Kinez” koja se vrlo angažovano bavi temom odrastanja tinejdžera i oštrim režovima koje u njihovim životima, vaspitanjima i obrazovanjima ostavlja ovo pogano posttranzicijsko vrijeme vidi sarajevska publika… Sigurna sam da će nam se razmišljanja poklopiti.
Pokrenuli ste i prvi festival Stand Up komedije na kojem su učestvovali i komičari iz Bosne. Da li ćemo i sljedece godine očekivati možda veći broj učesnika iz Bosne i Hercegovine?
– Jeste, prošlog ljeta po prvi put u Podgorici desio se i StanUp comedy Festival pod nazivom “Instant Ex YU”. Divim se umijeću Stand Up komičara, za mene kao glumicu to je težak scenski izraz i mišljenja sam da se u njemu bolje snalaze prirodno nadareni komičari nego glumci. “Instant Ex Yu” nastao je iz potrebe da napravimo kariku koja veže umjetnike i Region. Pored komičara iz Hrvatske, Srbije, Slovenije nastupili su sjajni Filip Andronik i Marko Puljiz, a i Peđa Bajović je od skoro stanovnik Sarajeva tako da i njega možemo računati kao gosta sa tih prostora. Nastavit ćemo Festival i sljedećeg ljeta i nadam se da će nam u goste doći još beskrajno duhovitih i lucidnih stanuper-a rodom iz duhovite zemlje Bosne i Hercegovine.