Valrija Raukar je prva interpretatorka zabavne muzike, pionirka koja je ovaj žanr prva počela pjevati uopšte u Hrvatskoj. Snimala bez tehničkih pomagala. A pjesme stopljene sa tim vremenom u kojem je glavnu „rolu“ zauzimala pjesma, emotvnost i tačnost izvedbe.
Sa Ivom na Zagrebfestu
Manje ili gotovo nikako je bio bitan izgled, odnosno stajling izvođača što je bit sadašnjice. Nova vremena prekrila su mnoga značajna imena muzičke scene prošlosti. Bile su to muzičke zvijezde vrijedne pomena.
Valerija je bila lijepa, obrazovana i darovita pjevačica. Zabilježila je najbolju zbirku na istorijskom albumu. Valerija Raukar rođena je u Rumi 1924. godine. Već 1929. godine sa svojom obitelji seli u Zagreb gdje se i školovala. U školskim horovima se isticala svojim nevjerovatnim glasom. U nižoj gimnaziji su je već „odveli“ na Radio Zagreb. Upravo tu je počela snimati. Priključila se triju „Delinski“ a činile su je Slavka Radonjić, Marta Biro i Valerija. Sa njima je nastupala do 1951. godine a onda krenula u solo karijeru.
Počinje realizirati singlove za Jugoton. Bile su to vinil ploče sa 78 okretaja. Rajka Vali, kako joj je bio pseudonim, prva je pjevačica na Zagrebfestu koji je bio u povitku. A uz Ivu Robića. Tom zgodom su njih dvoje otpjevali po šest kompozicija, 12 pjesama su njih dvoje izveli te 1954. godine. Godinu kasnije ona već diplomira Arhitekturu.
Nastupala je sa svim plesnim orkestrima Zagreba, Ljubljane, Sarajeva… Od te 1951. godine pa do 1957. godine snimila je 26 pjesama. S obzirom na obrtaje ploča sačuvano je tek 19 numera. Između ostalih, „Kao plavi dim jedan, dva“, „Dal’ znaš“, „Baš je divan sunčan dan“, „Tek tri riječi“, „Ti i ja“, „Mambo, mambo“, „Nebeska serenada“, duet s Ivom Robićem „Srček dela, tika tak“, „Kapljice kiše“…
Ostala u Njemačkoj
Na tadašnjim koncertima nastupala je sa Gabi Novak, Ivom Robićem, Dragom Diklićem, Anicom Zubović, Anom Moli, Markom Novoselom… Sa suprugom Marijanom Marjanovićem, bubnjarom i džezistom, inače članom njenog pratećeg orkestra „Do-re-mi“ bila je u braku nakon što se rastavila od Bojana Hohnjeca, takođe džeziste njenog pratećeg benda. Odlazi na višemjesečnu turneju po Njemačkoj, a onda tamo i ostaje sa suprugom i nastupa po tamošnjim, ali i evropskim klubovima.
Napušta 1968. godine muziku i posvećuje se projektovanju klinika i bolnica. Sa suprugom se vraća u Zagreb 80-tih, no i dalje nije željela kontakt sa medijima. Zapravo, svoju životnu priču i priču o karijeri držala je samo za sebe. Nije voljela se vraćati u prošlost. I dalje je bila na relaciji Hrvatska-Njemačka, no, ipak, 2001. godine „Croatia records“ izdaje njen trostruki CD naslovljen „Zaboravljene zvijezde“. Godinu kasnije predložena je za najbolji tematsko-historijski album zabavne muzike na Porinu.
Pjevačka sila Valerija Raukar, kako su nazivali nju i Ivu Robića, preminula je 2011. godine. Napustila je ovaj svijet istinska zvijezda jugoslovenske i hrvatske muzičke scene iz prve polovine prošlog stoljeća.
Pjevački pseudonim
Mnogi prepričavaju kako je Valerija Raukar dobila pjevački pseudonim Rajka Vali. Taj naziv je dobila od izvjesne radijske urednice koja je pogrešno razumjela pomen njenog imena i prezimena. A od toga se napravila anegdota koja je ostala uz njeno ime u toku cijelog njenog muzičkog djelovanja. Neki je opet nazivaju Valerija Hohnjec ili Valerija Marjanović, pa Rajka, pa Vali, no ona i dalje nije željela ni jedan djelić intime podijeliti sa javnošću. Kazala je jedne prilike „neka pišu kako god i izgovaraju kako god im volja“.
Više se pamti u Njemačkoj, nego u Hrvatskoj
Hrvatska ili ti jugoslovenska „Katarina Velente“, kako su Rajku Vali najavljivali na koncertima sa žaljenjem je jedne prilike konstatovala da se više pominje i pamti u Njemačkoj, nego u Hrvatskoj. A snimila je više ploča za švicarske, francuske i njemačke diskografije, ali ipak ono što je ostalo u Jugotonu je pravo blago.
Posljednji kontakt
Posljednji kontakt s medijima svojom pojavom je na 40-godišnjici Zagrebfesta, pa ni tada nije željela neki poseban kontakt. Završila je svoj nastup i udaljila se žena, umjetnica, čije su balade našle svoje mjesto u prelijepim crtićima za djecu, prenježni klipovi koji su potka njenih pjesama.
Piše: Jasna DURIĆ